Lærlingsenteret Innlandet fyller 35 år!
35 år med kompetanse og engasjement!
I 2026 markerer Lærlingsenteret et viktig jubileum. I 35 år har vi arbeidet for å skape gode læreplasser, utvikle kompetanse og bidra til at unge og voksne får muligheten til å lykkes i fag- og yrkesopplæringen.
Gjennom årene har Lærlingsenteret vært en pådriver for utvikling av fag- og yrkesopplæringen. Vi har bygget opp en omfattende kurs- og aktivitetsportefølje med sikkerhetskurs, restteori, instruktørkurs, lærlingsamlinger, temadager, fagdager, frokostmøter og nettverkssamlinger. Samtidig har vi utviklet møteplasser som styrker samarbeidet mellom skoler, lærebedrifter, lærlinger og næringsliv.
Internasjonalt har Lærlingsenteret markert seg som en aktiv ambassadør for Erasmus+ og har gjennom flere år sendt lærlinger på faglige opphold i Europa. Siden 2015 har vi også samarbeidet med CERN, hvor kandidater fra Innlandet har fått unike muligheter til å utvikle seg i et internasjonalt forskningsmiljø.
Vi er stolte av å ha bidratt til å løfte frem fagarbeideren. Siden 2020 har vi kåret Årets lærling, og fra 2024 også Årets lærebedrift. Utmerkelsene har skapt engasjement, stolthet og økt oppmerksomhet rundt betydningen av fagkompetanse.
Et annet viktig bidrag er Yrkesfagdagen, etablert i samarbeid med OKBT (Opplæringskontoret for bil- og transportfag), som i dag har utviklet seg til å bli en regional møteplass for rekruttering til yrkesfagene. Hvert år samles elever, skoler, bedrifter og samarbeidspartnere på Yrkesfagenes Hus sitt område for å vise fram mulighetene som finnes innen yrkesfagene og inspirere neste generasjon fagarbeidere.
Når vi nå feirer 35 år, gjør vi det med stor takknemlighet. Tusen takk til alle lærlinger, medlemsbedrifter, ansatte, styremedlemmer, samarbeidspartnere, skoler og offentlige aktører som har vært med på reisen. Sammen har vi bygget mer enn en organisasjon, vi har bygget muligheter, mestring og framtidstro for tusenvis av mennesker.
Vi gleder oss til fortsettelsen og ser frem til de neste 35 årene!
